poniedziałek, 27 lutego 2017

Wymuszona Patyna

Wymuszona patyna jest jednym z lepszych sposobów na zabezpieczenie noży ze stali węglowej przed rdzą. Patyna pojawia się na stali tworząc warstwę ochronną, niestety zjawisko to zachodzi bardzo powoli, dlatego my postaramy się je wymusić.
Czego będziemy potrzebować ?
- czegoś do odtłuszczenia głowni (rozpuszczalnik, aceton itp.)
- ocet

No i to chyba wszystko :)

Głownię trzeba najpierw odtłuścić, ponieważ tłuste ślady uniemożliwiają utworzenie się na nie równej warstwy patyny, co może spowodować różne zacieki i niechciane odbarwienia.
Im ocet będzie cieplejszy, tym szybciej reakcja będzie zachodzić, można go więc zagotować, aby przyspieszyć cały proces. Warto jednak przy tym pamiętać o tym, że podgrzany ocet pachnie bardzo intensywnie, co by nie mówić, że śmierdzi. Ja zdecydowałem się na podgrzanie słoika z octem w mikrofali, po czym zostawiłem nóż na 40 minut w occie.

Jeżeli tak, jak ja, chcecie poddać takiemu procesowi Opinela, warto najpierw oddzielić ostrze od rękojeści. Mnie niestety się to nie udało z powodu braku odpowiednich narzędzi, przez co rękojeść lekko nasiąkła octem. Wskutek czego nóż otwiera się ciężej. Gdy rękojeść wyschnie, wszystko wraca do normy, ale lepiej tego uniknąć. Uczcie się na moich błędach :) Nie ma sensu, żebyście i Wy je popełniali.

Głownia przed wymuszaniem patyny

W zależności od tego jak intensywną powłokę chcecie uzyskać, manipulujcie czasem pozostawiania noża w occie (im dłużej, tym patyna staje się ciemniejsza).

Po wszystkim można ostrze zabezpieczyć olejem.
Efekt końcowy
Jak zwykle mam nadzieję, że post się podobał :)
Jeśli chcecie być na bieżąco z kolejnymi wpisami, zapraszam również na mojego Facebooka (po prawej stronie macie odnośnik). Pozdrawiam :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz