czwartek, 29 marca 2018

Spyderco Tenacious

Każdy, kto chociaż trochę interesuje się nożami, na pewno słyszał o Spyderco Tenacious. A skoro przedstawiać go nie trzeba, to od razu przejdę do konkretów. Zapraszam na recenzję jednego z większych klasyków w świecie EDC.

 Dane techniczne:
Długość głowni: 86 mm
Grubość głowni: 3 mm
Stal: 8Cr13MoV
Ostrze: gładkie
Szlif: pełny płaski
Rękojeść: G10
Blokada: Liner-Lock
Otwieranie: otwór
Długość całkowita: 197 mm
Waga: 115 g
Producent:Spyderco, USA (Made in China)


Główny konkurent Ontario RAT 1 gości w mojej kieszeni od ponad 3 miesięcy. Muszę przyznać, że podoba mi się bardziej niż potocznie zwany Szczur. Na samym początku chciałem zdementować kilka plotek stworzonych przez przeciwników tej firmy. Ekhm... Uwaga, podczas robienia kanapek serek topiony czy masło nie wchodzi w Spyder Hole (KURTYNA). Przynajmniej mi się nie zdarzyło, a zrobiłem za jego pomocą całkiem sporo bułek. I z czystym sercem mogę powiedzieć że da się to zrobić bez wygrzebywania masła z otworu. Ok mój przyjaciel który używam Spyderco Persistance (Mniejszy odpowiednik Tenacious) wspomina że zdarzyło mu się kilka razy. Więc jeżeli ktoś uważa jako byłaby to wady noża, to bardzo mi przykro. Jedni wolą Flippery albo kołki, a niektórym tak jak i mi pasuję Spyder Hole. Drugą plotką jest delikatny sztych, czy też czubek jak kto woli. I nie ma co się tutaj oszukiwać, ale foldery nie zostały stworzone do ciężkich prac, a przynajmniej nie wszystkie. Jeżeli używacie takich noży do podważania czegoś więcej niż zszywki to może warto pomyśleć nad czymś mocniejszym, W każdym razie w codziennym użytkowaniu nie bałem się że go uszkodzę.

A teraz jeżeli plotki mamy już za sobą, możemy przejść do konkretów

Wygoda użytkowania:
Jeżeli chodzi o samą rękojeść i pewność chwytu, to nie mam tutaj nic do zarzucenia. Faktura G10 jest delikatna, ale pewnie trzyma się ręki. Kształt rękojeści, mimo że trochę kanciasty, bo na krawędziach mamy tylko lekkie fazki też jest bardzo wygodny.
Na grzbiecie głowni mamy Rampę pod kciuk, która poprawia chwyt przy delikatniejszych pracach. dodatkowo na rampie znajduję się jimping co jeszcze bardziej poprawia komfort pracy.
Folder blokowany jest za pomocą Liner-Locka, i tutaj też wygoda na duży plus, Wcięcie w rękojeści ułatwia dostęp do blokady która zapada bardzo pewnie.
Ale żeby nie było że to nóż idealny to ma też kilka wad, Pierwszą z nich jest klips i nie chodzi mi o to jak trzyma spodnie. Nie ma co ukrywać że Pajączek do noży deep carry nie należy, czyli do takich których nie widać w kieszeni, ten mały skurczybyk wystaje prawie dwa centymetry ponad rant kieszeni. Mi osobiście to nie przeszkadza, ale dla niektórych to może być wada. Gdy przekręcicie klips do góry, to jest trochę lepiej, ale szału nie ma. Poza tym trzyma bardzo pewnie i ma możliwość przekręcenia w cztery pozycje (dla leworęcznych, praworęcznych , tip up, tip down)
Nóż w pozycji Tip Up dla praworęcznych
Otwieranie za pomocą Spyder Hole bardzo przypadło mi do gustu, a zwłaszcza za pomocą środkowego palca. Tą metodę widać na drugim filmiku :)
 
Jakość Wykonania:
Samo wykonanie i szczegóły na duży plus, to samo jeżeli chodzi o luzy na ostrzu. Jedyne do czego mógłbym się przyczepić to wycentrowanie ostrza po złożeniu. Nie jest ono idealne, a w dodatku po jakimś czasie śrubka trzymająca ostrze lubi się poluzować i wtedy czubek ucieka strasznie na bok. Na razie nie próbowałem sklejać niczym gwintów, ale jak znacie jakiś dobry klej do gwintów to dajcie znać w komentarzach.
Tenecious wykonany jest ze stali 8Cr13MoV, a ta jak wiadomo do najlepszych stali się nie wlicza, natomiast do codziennego użytkowania jak znalazł. Bez problemu można ją doprowadzić do stanu golenia, ostrość trzyma zadowalająco, więc jeżeli nie jesteście wymagający i nie potrzebujecie super stali, to spełni ona wasze oczekiwania.
Mimo, że to seria Byrd słynie z tego iż jest produkowana w Chinach. to niestety nasz pajączek również został wyprodukowany w tym kraju. Pomimo tego jakość nie jest tragiczna, niestety zastanawia tylko dosyć wysoka cena jak za chiński nóż z nie najlepszą stalą. Wydaje mi się jednak że spora część ceny jest za projekt i markę. A to czy warto tyle zapłacić pozostawiam do waszej Oceny.

Konfiguracje:
Ogólnie nie ma zbyt wielu wersji kolorystycznych. A przynajmniej nie ma ich w Polsce gdzie dostępna jest chyba tylko wersja z czarnym G10, za to jeżeli chodzi o głownie to macie do wyboru zwykłą jak i ostrze typu combo z częściowo ząbkowaną. Dodatkowo możecie wybrać też ostrzę z czarną powłoką. Nie wiem z doświadczenia jak się sprawuję, więc mogę powiedzieć tylko tyle, że podobno trzyma się lepiej niż na Ontario RAT 1.

Podsumowanie:Jeżeli cena nie jest dla was problemem, lub ten nóż podoba wam się tak bardzo, że jesteście wstanie a niego odłożyć pieniądze. To wydaje mi się że nie będziecie zawiedzeni. Wspaniały projekt, świetne wykonanie (po za wycentrowaniem w moim modelu) i przyjemność z klikania i użytkowania.
Ja z jego użytkowania jestem mega zadowolony i polecać będę go wszystkim :)

Jak zwykle mam nadzieję że post się podobał :)
Chciałem was również zaprosić na mojego Facebooka co pozwoli wam być na bieżąco (po prawej stronie macie odnośnik)
Pozdrawiam :)

3 komentarze:

  1. Tenek to ciekawy nożyk. Posiadam jego wersję sprzed 8 lat która trochę się różni od obecnej, m.in. nie ma odchudzonego listka blokady i ma znacznie grubszy czubek. Ciekawostką w tym modelu jest fakt, że Chińczyk w zależności od dostępności używał śrubek torx lub imbus. Ja mam imbus, ale oha rodzaje łączy wspólna cecha - są z plasteliny. Podsumowując, nóż fajny i kiedyś chętnie kupowany bo nie było alternatyw (tylko Rat1). Ale dzisiaj ze swoją ceną przegrywa z chińską konkurencją za ok. 100 zł i w życiu bym za niego nie zapłacił tyle ile wołają polskie sklepy (ok. 300 zł). Ja płacilem sa swojego 160 zł w polskim sklepie z legalnej dystrybucji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, na przełomie dwóch lat ten nóż zdrożał ponad 100 zł i to nie tylko w Polsce ;)
      Pamietam jak oglądałem recenzje tego noża w 2016 to ceny nie przekraczały 220 zł a w stanach 30 $ teraz nawet w stanach kosztuje on 60$. Prawda jest taka ze Cena trochę wygórowana jak na materiały i jakość wykonania. Za to projekt bez zarzutów ;)
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Super wpis. Pozdrawiam i czekam na więcej.

    OdpowiedzUsuń