poniedziałek, 25 czerwca 2018

Jak uszyć prostą pochewkę do noża

Nic tak nie motywuje do działania, jak konieczność i goniący termin. Zwłaszcza, gdy kupujesz nóż bez pochewki, a za tydzień śmigasz do lasu. Zaznaczę tylko, że ekspert ze mnie żaden, a całą wiedzą na temat szycia pochewek posiadłem z Youtuba. W każdym razie zapraszam na krótką instrukcje szycia pochewek.


Zacznę od materiałów, podzieliłem je na dwie kategorie. Na te, które są wam niezbędne, oraz te, które znacznie ułatwią wam pracę.
Ja skorzystałem z gotowego zestawu, który możecie kupić na juchcik.pl, z tą różnicą, że wybrałem cieńszą skórę niż ta, którą oferują.

Materiały niezbędne:
  • Skóra np. bydlęca (w moim przypadku o grubości 1,8-2 mm)
  • Nić SLAM, grubość 0,8 mm
  • Dwie igły
  • Impregnat do skóry
  • Szydło 
  • Klej do skóry/kropelka
  Materiały dodatkowe: 
  • Radełko 
  • Cyrkiel (do poprowadzenia równego Szwu)
  • Szlifierka typu Dremel z małym wiertłem fi (1 mm lub 1,5 mm)
  • Rękawiczki lateksowe 
  • Deska do krojenia 
  • Gąbka 
  • Wood slicker (w moim przydatku prosta wersja DIY)
*Opcjonalnie przyda się też farba do skóry.

Zacznijmy od początku, czyli od szablonu. Jeżeli chcecie mieć tak samo prosty projekt jak ja, wystarczy złożyć kartkę na pół z nożem w środku, obrysować krawędź zewnętrzną, a następnie dodać 1 cm zapasu. Na tym etapie musicie już ustalić, jak wysoko będzie sięgać pochewka i szew. Ogólnie wydaje mi się, że im wyżej tym lepiej. Ja jednak zdecydowałem się na niską pochewkę noszoną wysoko przy pasku.
Ołówkiem obrysowana krawędź noża
Zostaje jeszcze do wycięcia szlufka na pasek. Tutaj opcje są dwie, można wyciąć osobno i doszyć z tyłu, tak, jak ja to zrobiłem lub przy szablonie wypuścić z jednej strony pasek od góry i po wywinięciu przyszyć na dole. Róbcie, jak wam wygodniej i jak się podoba.

Odrysowujemy szablon na skórze i wycinamy. Należy też wyciąć wstawkę pomiędzy krawędzią tnącą a krawędzią pochwy, aby ostrze nie miało bezpośredniego kontaktu ze szwami. Wstawkę należy dopasować w ten sposób, aby nóż mógł się spokojnie wsunąć od góry, jednocześnie warto zwrócić uwagę na to, by ostrze w miarę blisko przylegało do wstawki.
Zapomniałem wcześniej zrobić zdjęcie, stąd ślady kleju i otwory pod szwy
Na tym etapie zastosowałem formowanie na mokro, aby łatwiej było mi zszyć wszystko razem i zobaczyć, jak nóż będzie pasował. Jak to zrobić, pisałem już wcześniej tutaj.

Gdy wszystko jest suche, docinamy wstawkę i przyszywamy szlufkę na pasek. Od środka zaklejamy szwy, aby stworzyć warstwę ochronną i zabezpieczyć je przed przetarciem. Właściwie przed zszyciem możecie już pokryć pochwę, jak i szlufkę, farbą.
Zabezpieczenie szwu od środka
Teraz wklejamy wstawkę i sklejamy ze sobą krawędzie, co ułatwi nam robienie otworów pod szwy, jak i samo szycie.
Podwójne mocowanie na dole jest tylko dlatego, że przyszyłem za długą szlufkę i musiałem to jakoś naprawić
Gdy wszystko jest sklejone, można za pomocą noża lub szlifierki wyrównać krawędzie tak, aby ładnie do siebie pasowały i ładnie wyglądały.

Cyrklem rysujemy linie w równej odległości od krawędzi, w moim przypadku 5 mm. I za pomocą radełka odciskamy miejsca pod szwy. Uwaga można też wyznaczyć odległość otworów za pomocą linijki, ale zajmuje to dużo więcej czasu, więc warto wydać 6 zł na radełko. W radełku otwory są bardzo blisko siebie, więc robiłem otwory w co drugim, aby nie mieć zbyt gęstego szwu.
Zdjęcie zrobione przed wyrównaniem krawędzi
Otwory pod szew możecie zrobić szydłem, o wiele łatwiej jednak będzie wam nawiercić je małym wiertłem, pamiętajcie tylko o jakieś podstawce, aby nie zniszczyć biurka.

Teraz pozostało tylko zszycie wszystkiego, klej sprawi, że nic wam się nie będzie rozjeżdżać.
Niżej przedstawiam prostą rysunkową instrukcję, jak szyć na dwie igły, lepiej tego nie potrafię zobrazować, w razie czego zapraszam na YT juchcik.pl


Gdy krawędź jest zszyta, możecie lekko sfazować krawędzie, zwilżyć je wodą i za pomocą Wood slicker przypalić krawędź dla lepszego wyglądu i trwałości. Wystarczy w kawałku drewna wyfrezować zaokrąglone wgłębienie o podobnej szerokości do krawędzi skóry i szybko pocierać w tę i z powrotem po krawędzi skóry jednocześnie lekko przyciskając do skóry, aż do jednolitego przypalenia całej zszytej krawędzi.
Prosty Wood Slicker DIY
Na koniec nakładamy impregnat do skóry, najlepiej kilka warstw i wasza pochewka jest skończona.



Nie będę kłamał, że jestem ekspertem w tej dziedzinie, pierwszy raz szyłem coś ze skóry i nie ukrywam, że tragedii chyba nie ma. Mam również nadzieję, że komuś post pomoże i że nie wprowadzam was w błąd. Dla osób zainteresowanych,  nóż dla którego robiłem pochewkę to Edeciak od Aleksander Knives, recenzja się pojawi, jak go trochę poużywam.

Jak zwykle mam nadzieję, że post się podobał :)
Chciałem was również zaprosić na mojego Facebooka, co pozwoli wam być na bieżąco (po prawej stronie macie odnośnik).
Pozdrawiam :)

2 komentarze:

  1. Pierwszy raz widzę /czytam, że facet coś uszył :D świetna robota :)

    OdpowiedzUsuń